четверг, 19 марта 2015 г.

Харчування і здоров’я



 


Тема: Харчування і здоров’я. Практична робота № 6. Аналіз індивідуального харчування за добу і відповідність його нормам
                                                                               
                                                                                  Наша їжа повинна
                                                           бути ліками,  а наші ліки – їжею
                                                                                                Гіппократ.
Мета:
        навчальна: систематизувати і розширити знання учнів про травну систе-
        му і процеси травлення; продовжити формування вміння встановлювати
        взаємозв’язок між будовою і виконуваними функціями органів травлен-   
        ня; встановити основні критерії раціонального харчування; сформувати
        навички складання добового  харчового раціону згідно з енергетичними
        витратами власного організму, враховуючи склад органічних речовин,
        калорійність їжі, вік і заняття людини;
        розвивальна: сприяти формуванню в учнів таких компетенцій: інформа-
       ційної: удосконалювати вміння працювати з підручником, таблицями; си    
       стематизувати інформацію, знаходити її в довідковій та додатковій літера    
       турі;  комунікативної : уміння спілкуватися в колективі; самоосвіти і са
       морозвитку та продуктивної творчої діяльності : уміння застосовувати   
       набуті знання на практиці; аналізувати, виділяти головне, осмислено за-
       стосовувати знання ; сприяти розвитку наукового світогляду;
       виховна:  виховувати працелюбність, старанність, впевненість у своїх си-
       лах, самостійність; формувати  навички дотримання гігієни харчування, 
       потребу вести здоровий спосіб життя
І Організаційний етап. Організація дітей у групи
     Добрий день, мої юні дослідники!  Я рада зустрічі з вами. Посміхніться один одному, посміхніться мені, посміхніться нашим гостям і разом виру-шаймо до країни пізнання
ІІ Актуалізація опорних знань (комунікативна)
1.     Обговорення  епіграфа
2.     Повторення функцій травної системи  
3.     Повторення енергетичної цінності продуктів харчування  
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
      Омар Хайам в одному із своїх заповітів писав:
                             Аби своє життя розумно проживати ,
                             Слід два важливі правила
                                                        постійно пам’ятати:
                             Ніж їсти , що завгодно,
                                                       побудь голодним ти.
                             Ніж бути з кепським другом,
                                                             побудь на самоті.
   Як ви гадаєте, чому славетний Хайам звернув увагу на харчування?
   
ІV. Вивчення нового матеріалу
    Людина їсть для того, щоб жити, а не живе для того, щоб їсти. Про  ідеаль-   ну їжу та ідеальне харчування мріяли ще в глибоку давнину, про це можна дізнатися з грецької міфології. Існував навіть вислів «їжа богів».
    Створення досконалої їжі важливе з багатьох причин і, насамперед через те, що неправильне харчування є одним із факторів ризику багатьох захворю-вань, зокрема і найтяжчих. Неправильне харчування є також причиною пору- шень фізичного і розумового розвитку людини.
1.     З набору продуктів обрати корисні і некорисні (шкідливі)   
    Поряд з духовною і фізичною культурою повинна мати місце і культура харчування. При цьому слід враховувати національні традиції, адже певні сус пільства сформувалися досить давно і адаптувались до своїх раціонів. Ми  як патріоти своєї країни вивчаємо традиції харчування українців.
2.     Повідомлення учнів про традиції харчування українців.(інформаційна)
3.     Засвоєння їжі. (Розповідь учителя  з елементами бесіди)
Найкраще засвоюються продукти тваринного походження, особливо у поєднанні з рослинною їжею. Так, при споживанні м’яса, хліба, і круп в середньому засвоюється 75% їхніх білків, а якщо додати до них овочі і фрукти, засвоюваність зростає до 85-90%. Значно підвищує засвоюва-ність їжі правильна термічна і механічна обробка продуктів.
   Обов’язкова наявність в їжі вітамінів, мінеральних і «баластних»
    речовин, що активізують роботу кишечника й обмін речовин. Режим хар- чування охоплює такі поняття: кількість прийомів їжі, інтервали між ними, розподіл між окремими прийомами їжі. Найраціональнішим є чотириразове харчування.
    Важливо пам’ятати, що перерви між прийомами їжі не повинні перевищу-вати  4години, оскільки більші перерви знижують секрецію травних соків. Як результат   виникають хронічні запалення травних шляхів та застій жовчі у жовчних шляхах.
   Оскільки ідеальне харчування неможливе, потрібно якнайбільше його опти- мізувати, що ґрунтується на сучасній теорії збалансованого харчування та відповідає вікові людини, характеру її діяльності тощо .
V. Виконання практичної роботи (самоосвіти та саморозвитку, продуктивної творчої діяльності)
   Тема: Аналіз індивідуального харчування за добу та його відповідність нормам
   Мета: встановити основні критерії раціонального харчування; навчити-
ся розраховувати енергетичні витрати за добу, складати добовий харчо- вий раціон відповідно до енергетичних витрат власного організму.
                                                                                                          
До відома:
   Добовий харчовий раціон має відповідати таким критеріям:
1.     Калорійна цінність продуктів має відповідати  енергетичним витратам організму.
2.     У віці 13-16 років на добу на 1 кг маси тіла необхідно 1, 5г білків, 1,5 г жирів, 6 г вуглеводів.
3.     Організм дитини чи підлітка потребує додаткового збільшення в раціоні білків на 10-20% для росту.
4.     Наявність в їжі вітамінів, мінеральних і «баластних» речовин, що активізують роботу кишечника й обмін речовин.
5.     Дотримання гігієнічних норм і режиму харчування.
6.     Калорійність – це та кількість енергії, яка утворюється в організмі під час окиснення спожитої їжі.
7.     Засвоюється не вся спожита їжа, а приблизно 85- 90%.   

                                       Хід роботи

І. Визначення повної витрати енергії за добу (випереджальне завдання: скласти свій режим дня та приблизний харчовий  раціон за добу)

1)    Склавши  свій орієнтовний режим дня, визначте енергетичні затрати свого організму за добу.



 ІІ.  Визначення індивідуального харчового раціону
1.     Склавши індивідуальний харчовий раціон та користуючись таблицею (ст.285-288 у підручнику), підрахуйте кількість надходження енергії за добу:
                           Мій харчовий раціон:

Режим харчування
  Продукти
Маса, г
Енергетична цінність,кДж
Білків, г
Жирів,       г
Вуглево-
дів,  г
%добово- го раціон
 І сніданок






 25/
ІІ сніданок






 15/
 Обід






 40/
Вечеря






 20/
Загальна кількість






 100/

     Знайдіть різницю між надходженням і витратою енергії та поясніть її. 2.Визначте, чи відповідає приймання вами їжі вимогам добового розподі- лу стосовно критеріїв раціонального харчування. Для цього сумарну кіль- кість енергії прийміть за 100%, а відсоток добового раціону за І сніданок становитиме кількість усіх калорій, прийнятих вами за сніданок  (калорій- ність сніданку), та відповідатиме певному відсотку, який ви визначите, склавши пропорцію. Аналогічно вираховуємо відсоток добового раціону за ІІ сніданок,  обід, вечерю. Порівняйте, чи відповідають отримані резуль тати вимогам.

    Зробіть висновок: Чи відповідає ваш індивідуальний харчовий раціон нормам харчування? Визначте, чи відповідає приймання вами їжі вимо- гам добового розподілу стосовно критеріїв раціонального харчування? Чи достатньо у вашій їжі білків, жирів, вуглеводів? Чи достатньо ви отримує- те енергії ? Від яких продуктів вам , можливо, слід відмовитися? А може ви недостатньо отримуєте з їжею якихось поживних речовин?
VІ. Узагальнення знань (продуктивної творчої діяльності)
1.     Складання пам’ятки «Принципи здорового харчування» 
2.     До уваги присутніх. Формула для визначення маси тіла 
VІІ. Підсумок уроку  (комунікативна)
   Бесіда
       Чи сподобався вам урок?
       Що цікавого було?
       Що нового дізналися?
VІІІ.  Домашнє завдання   (інформаційна, продуктивної творчої діяльності)
1.     Вивчити §42, виконайте завдання після параграфа
2.     Скласти «Памятку покупцю продуктів харчування».
3.     Для охочих: Підготувати презентацію  «Вплив харчових домішок і швидкого харчування на здоров’я  людини»
 
Дякую вам, діти , за співпрацю. Прийміть  побажання:
                   Їжте овочі і фрукти –
                   Вітамінів в них багато.
                   Соки з них виготовляйте
                   І смакуйте в будні й свята.

                   Прийміть ці овочі і фрукти із корзини –
                   Є в них багато вітамінів.
                   Любі діти , пригощайтесь,
                   Куштуйте їх, оздоровляйтесь!



Комментариев нет:

Отправить комментарий